Kunnen jullie ook zo genieten van muziek maken of luisteren met je kids? Wij in ieder geval wel! Maar wist je ook dat, naast dat het leuk is, je kind ook slimmer wordt van muziek? En daar houdt het niet op. Muziek versterkt het groepsgevoel en de discipline bij kids, evenals de sociale en emotionele vaardigheden. Maar misschien nog wel het belangrijkste: muziek leidt hierdoor tot een positiever zelfbeeld.

Hoe worden kinderen slimmer door muziek?

Herken je het gevoel van jezelf lekkerder voelen door muziek? Weet dan dat dit ook voor je kinderen zo werkt. Door het te luisteren, maar vooral ook door zelf muziek te maken. Uit hersenonderzoeken blijkt, dat wanneer kinderen muziek maken de linker hersenhelft (spraak en intellect) en de rechter hersenhelft (gevoelstoestand) sterker met elkaar verbonden raken. Dit komt doordat muziek maken een positieve en stimulerende werking heeft op de neuronale verbindingen. Door de activatie van neuronen sterven er minder af én ontstaan er betere verbindingen.

In dit (Engelstalige)filmpje, wordt bovenstaande op een korte en leuke manier uitgelegd:

Iedere dag de hele platenkast met je kids luisteren dan maar?

Voordat we onze hele muziekcollectie aan onze kids presenteren en ze op gitaar-, drum-, basgitaar- en zangles doen ;), wat is optimaal? In Nederland heeft hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder diverse onderzoeken gedaan naar het effect van muziek op kinderen. Zijn visie op deze vraag:

"Daarover is niet veel bekend.  Muziek heeft een gunstig effect op het empathisch vermogen. Bij muziek worden netwerken actief op het gebied van ruimtelijk inzicht en analytisch denken die niet bij rekenen en taal actief zijn, maar die mogelijk wel een positief effect hebben op functies als rekenen. Je kunt alleen niet zeggen: bij drie uur musiceren in de week haal je het hoogste effect en daarna wordt het minder. Dat is ook moeilijk te onderzoeken. Aangetoond is wel dat bij professionele musici verschillende netwerken in de hersenen heel goed werken."

Hij voegt daar echter iets aan toe dat wij het allerbelangrijkste vinden:  "Eigenlijk zou het niet moeten gaan om wat muziek voor andere vakken kan betekenen. Muziek staat op zichzelf. Heeft een waarde van zichzelf!" Cheers to that.